1967 Gilbert och George träffas på S:t Martins School of Art, London. George beskriver mötet som ”kärlek vid första ögonkastet”. De två unga skulptörerna börjar snart se sig som ”levande skulpturer”.
1968 Gilbert & George hyr en sliten lägenhet på 12 Fournier Street i East End, då en av Londons slummigare avkrokar. Senare köper de huset som idag är deras hem, ateljé och en del av deras konst.
1969 Gilbert & George postar hundratals handgjorda vykort. Med prydliga bokstäver anges konstnärernas hemadress och senare telefonnummer. Nästan ingen ringer.
1969 Gilbert & George kommer över en gammal skiva där Flanagan och Allen sjunger klassikern ”Under broarna”. ”Här är det, detta är vi” är konstnärernas omedelbara reaktion.
1969 ”Tidskriften Studio International censurerade två stötande ord i vår första ’Tidskriftsskulptur’: Fittan George och Skiten Gilbert. Då förstod vi att vi var på rätt väg.” – Gilbert & George
1972 Gin och tonic är Gilbert & Georges favoritdryck. De väljer Gordon’s för att det är “bäst”. För samtida Londonbor associeras märket med farmors barskåp, alltså hopplöst otidsenligt och passé.
1977 ”1977 kom vi ut ur vårt hus. Vi öppnade dörren och gick ut i världen. Och vad fick vi se? Stora högar med skit! Stora högar. Vi såg aggressioner. Världen var i uppror.”
1981 ”Vi ville få med allt vi kunde komma på, allt vi visste, allt vi fruktade, allt vi hoppades, allt vi älskade, allt. Och jag tror vi hittade ett sätt att göra det på.” – Gilbert & George
1984 AIDS är under 80-talet en ny skrämmande sjukdom och kvällstidningarna hetsar mot vad de kallar “bögpesten”. Flera av Gilbert & Georges vänner insjuknade.
1990 Som ett led i en ny öppenhet i Ryssland tillåts kontroversiella västerländska konstnärer ställa ut i Moskva för första gången. Året därefter störtar hela Sovjetunionen samman.
1994 Gilbert & George uppnår teknisk perfektion med sin unika framkallningsteknik. Bilderna komponeras från detaljerade skisser. Först när de framkallas och sätts ihop framstår resultatet.
1998 ”Våra städer, era tårar, deras pengar, regnet, vår sexualitet, er svett, deras åsikter – allt det finns i THE RUDIMENTARY PICTURES.” – Gilbert & George
2003 Negativ, fixeringsvätska och mörkrumslampor ersätts av datorer och bildbehandlingsprogram. Gilbert & George byter osentimentalt teknik men sörjer gummihandskarna, som inte längre behövs.
2008 ”Ett uppslagsverk över förändrade medvetandetillstånd: schamanska revyartisters klardrömmar, hämtade från östra Londons gator.” – Michael Bracewell om JACK FREAK PICTURES, bestående av 153 verk.
2013 “Vi tog titeln från ett klistermärke, tror jag: ’Varför gör folk islam till Syndabock’. Men också för att alla gör varandra till syndabockar.” – George om titeln SCAPEGOATING
2016 ”Vi ser den som en utforskning av vår moderna tid. Man sätter på nyheterna och får se taggtråd och skägg.” – Gilbert & George om serien BEARD PICTURES